Suhkruta Maiustamine

Suhkruta Maiustamine

Suhkrut leiab tänapäeval kõikjalt ja kuidas me ka ei püüa, üritavad toiduaine tööstused meile ikka ja jälle suhkrut sisse sööta peidetud suhkru kujul. Suhkrul on palju nimestusi- valgesurm,ajukokaiin,magus surm jne… kuid kõik vihjab ühele – kasulik se meie tervisele ei ole.  Suhkrul on hämmastav võime tekitada sõltuvust. Siin tulebki mängu peidetud suhkur võid oma toitumisega hoiduda rangelt suhkrust, kuid toidutootjad suudavad meid alati üle kavaldada lootes, et oleme tähelepanematud. Just nii! Suhkrut lisatakse toitudesse eesmärgiga tugevdada maitseid, tekitada sõltuvust ja oma toodangut säilitada. Nii oledki poest enda meelest tervisliku smuuti järele haarates saanud märkamatult ühe järjekordse suhkru laksu, mida su aju juba pikalt tahtnud on. Seega soovitangi Teil kokata kodus nii palju kui võimalik ja eelistage alati naturaalset ja vähetöödeldud toodangut ning ärge unustage jälgida toidusedeleid.
Toon Teieni aga väikese nimekirja toitudest, mis sisaldavad enim peidetud suhkrut ja pidage meeles, et esikohal olev toiduaine sisaldab enim suhkrut ja viimasel kohal olev toode vähem.

suhkruta maiustamine toidujaht.ee
  1. low fat tooted – et kompenseerida rasvavaese toidu maitsetust, lisatakse sinna kordades rohkem suhkrut, eriti piimatoodete puhul.
  2. ketšup ja kastmed – väike suhkrulisand toob kastme maitsed eriti hästi esile. Kahjuks suurtootjatele vähesest maitserikastusest jääb väheks.
  3. mahlad, limonaadid ja spordijoogid – seda peaks tänaseks teadma isegi väikesed lapsed, et limonaadid on kahjulikud just eelkõige oma suure suhkrulisandi tõttu ja samuti on limonaadi joomisel mõttetu loota, et janu kustuks. Seega võta parem klaas vett!
  4. poolfabrikaadid ja valmistoidud – võin kihla vedada, et kõik need kuumalettides päev otsa seisnud toidud sisaldavad lisatud suhkrut. Ja üldse mitte vähem ei leidu seda purgitoitudes nagu näiteks purgisupid, marineeritud köögiviljad, püreed ja isegi näiteks kalakonservid. Poolfabrikaatidest leidub ohtralt suhkrut lihatoodetes (pihvid, viinerid, vorstid, marineeritud kalatooted), maiustustes, pagaritoodetes, isegi must leib sisaldab rohkelt suhkrut.
  5. MÜSLI ja hommikukrõbinad – teravili on juba looduslikult väga süsivesikuterikas, kuid enamiku neist moodustab tärklis. Küll aga on teraviljatoodetesse lisatud ohtralt suhkrult, et see piima lisades maitset ei kaotaks ja ka viimase mõnusalt magusaks teeks. Lisatud suhkrute poolest on kõige rikkamad müslid ja magustatud hommikuhelbed. Veel leidub neid ohtralt maitsestatud pudruhelvestes.

Kui hetkeks tundsite ehmatust, et mida siis nüüd edasi peaks sööma, siis ärge muretsege, nii hull see olukord ka ei ole. Lihtne nipp on see, kui kokkate kodus ise siis olete alati kindlad, mida toit sisaldab või kui on kiire ning siiski peate haarama poeletilt midagi, siis ALATI lugege toidusedeleid TÄHELEPANELIKULT!

suhkruta

Suhkru sõltuvusest

Suhkur on sama tugevat sõltuvust tekitav kui heroiin, on näidanud rottide peal läbi viidud testid. Princetoni ülikooli teadlased on teaduslikult tõestanud, et suhkur mõjutab aju funktsioone nii nagu kokaiin ja heroiin, kirjutab Kaaluabi(algallikas sund.nu).
Viimased uurimused sellel teemal on fokusseeritud vajadusele ning uuesti sõltuvusse jäämisele, mis tõestab, et tegemist on sõltuvushaigusega. Katses kasutati rotte, kes on suhkrust sõltuvuses ning pikka aega suures koguses suhkrut tarbinud. Kui neile mõnda aega suhkrut ei antud, tekkis neil suur vajadus selle järele. Nad pingutasid rohkem, et saada taas suhkrut ning kui nad seda said, siis sõid rohkem suhkrut kui varem. Kui neile ei antud suhkrut, jõid nad rohkem alkoholi, mis näitab, et sõltuvus tekitab muudatusi ajus. Suhkrusõltuvuses rottidel tekkis sõltuvuses oleva aine vähenemisel oht valida järgmine sõltuvust tekitav aine.

Suhkrusõltuvuses rottidele anti minimaalne kogus amfetamiini, mis tavaliselt mingit mõju ei avalda, kuid sõltuvuses olevad rotid muutusid sellest hüperaktiivseks, mis näitab, et pikaajaline suhkrusõltuvus on suurendanud nende tundlikkust.

Kui rottidele anti juua suhkrulahust, vallandus ajus dopamiin, mis tekitab heaolu- ja õnnetunde, mis omakorda suurendab vajadust aine järele, mis nimetatud emotsioone vallandab. Pärast sellist korduvat tegevust on kerge ka sõltuvuse tekkimine.

Suhkrusõltuvus jääb kehasse kogu eluks nii nagu ka vajadus magusa järele. Nimetatud sõltuvust pole aga väga palju uuritud ning seepärast ei osata seda ka ravida ega avastada. Haigestunu ja tema perekonna jaoks on olukord siiski raske.

meditsiin

Suhkrusõltuvuses olevad inimesed, kellel tänu oma sõltuvusele suureneb sageli kehakaal, on sageli masenduses ning rahulolematud oma kehaga, kuid samal ajal ei suuda nad ka midagi ette võtta, et suhkrut sisaldavatest ainetest loobuda. Olles mõnda aega ilma, suureneb nende vajadus ja isu veelgi ning uuesti tarbima hakates eelistavad nad veelgi suuremaid koguseid.

Nagu tavaliste sõltuvushaiguste korral, tuleb ka suhkrusõltuvuse puhul inimene sellest võõrutada, kogu suhkur toidus on keelatud, sest see võib haiguse taas vallandada. Toidusõltuvuste raviks on loodud anonüümsete toidusõltlaste grupid FAA (Food Addicts Anonymous), kus toidusõltuvust põdevad inimesed saavad kohtuda ning oma kogemusi jagada ning üksteist toetada. Kõik kohtumistel räägitud jääb osalejate vahele ning osalejatel on õigus jääda anonüümseks.

Inimesed, kes on lahti saanud oma alkoholisõltuvusest, peavad olema ettevaatlikud, et nad ei satuks suhkrusõltuvusse, sest neil on selleks suurem soodumus kui teistel inimestel. Suhkrusõltuvusest tervenenutel on raskem jääda suhkruvabaks, sest toitu peame me kõik tarbima ning üldsus ei saa sellest hästi aru – ikka pakutakse väikestki tükki kooki maitsmiseks, mis võib aga sõltuvuse taas vallandada. Suhkrusõltuvus on sõltuvus, tegemist pole nõrga iseloomuga. Tegemist on haigusega, mis vajab ravi ja mõistmist. Inimesed, kes on oma haigusest võitu saanud, on täheldanud, et kui varem nad mõtlesid vaid toidust, mida süüa ja millal ning kui palju nad kaalusid, siis nüüd nad teavad, mida nad süüa võivad ning mis tagab neile hea enesetunde ning elu, ning ka kehakaal on muutunud palju kergemaks.

Test, mis näitab, kas sul on suurenenud suhkruvajadus:

  • Sööd salaja magusat, kui kedagi pole läheduses?
  • Peidad kommid kotti, et keegi ei näeks, et oled kommi ostnud?
  • Pargid auto veidi eemale, et saaksid ilma teiste nägemata kommi süüa?
  • Peidad kommipaberid muu prügi alla, et sinu kaaslane ei näeks, et oled jälle kommi söönud?
  • Sööd ära laste koogid ning valetad neile, et ei tea, kes need ära sõi?
  • Kogud endale maiustuste tagavara igaks juhuks?
  • Oled oma tagavara teiste eest peitnud?
  • Oled vihastanud, kui keegi on sinu kommid või koogid ära söönud?
  • Oled mõnikord valinud pikema tee vaid selleks, et osta midagi magusat?
  • Kas pead end ise alkoholisõltlaseks, vähesel või suuremal määral?
  • Kas mõtled vahel magusatele asjadele kui mure leevendajatele?
  • Kas tead peast lähima kioski või kommipoe avamise aegasid?
  • Kas tunned ise, et oled suhkrust sõltuvuses?

Mida rohkem jah-vastuseid, seda suurem on tõenäosus, et sinu suhkruvajadus võib tekitada sulle probleeme.

PS! Test pärineb Kaaluabi interneti leheküljelt

Mida kasutada valge suhkru asemel? Minu lemmikretseptid ilma valge suhkruta..

Et teada saada tellli toidujahi uudiskiri või oota kuniks järgmise postituse avalikustan!

Jaga seda postitust facebookis! Kõikide jagajate vahel loosime välja iga kuu huvitavaid auhindu!